...hanyalah coretan tentang sebuah hikayat kehidupan yang penuh lara...

Tuesday, March 9, 2010

GILA !!!

GILA!

Memang gila! Aku memang tak paham macam mana boleh jadi.

Apa yang mereka fikir? Begitu mudah terpedaya dan mengikut kata orang lain.

Hurmmm itulah respons aku bila terbaca satu berita di akhbar tempatan tentang sebuah keluarga yang menikahkan anak perempuan mereka yang hanya berumur 11 tahun!!

Can you believe it? I was like ... OMG!! How on earth this thing can happen? Are they insane or something?? Have they lose their mind completely??? I was shocked to death!

Apalah nasib budak kecik tu.. Menurut kata bapa kepada budak perempuan yang pada aku agak malang nasibnya... Dia terpedaya dengan kata2 pengantin lelaki yang berusia 41 tahun itu yang juga merupakan seorang tabligh! Katanya mengikut sunnah nabi muhammad s.a.w!

Malah masa pernikahan dijalankan pun pengantin perempuan tu tiada di tempat pernikahan! Aku tak rasa yang dia tahu dia akan dikahwinkab dengN seorang lelaki yang selayaknya diegelar bapa!

Apa sudah jadi dengan masyarakat kita? Tidak pernahkah mereka terfikir akan masa depan budak perempuan tu? Apa sangat lah budak yang berumur 11 tahun faham akan erti kehidupan??

Apakah perasaan bapa pengantin perempuan itu tatkala menikahkan anaknya itu? Tiadakah walau sekelumit perasaan kasih dan sayang terhadapnya anaknya? Tidakkah pernah terfikir akan masa depan anaknya?

Aku jadi buntu memikirkan hal ni. Ya memang aku tiada kena mebgena dengan keluarga mereka tapi sebagai seorang manusia biasa aku sabgat tidak boleh menerima apa yang telah dilakukan mereka!

Masih ramai wanita di luar sana tapi mengapa budak yang hanya berumur 11 tahun menjadi pilihan?

Aku takkan benarkab perkara seumpama ini berlaku dalam keluarga aku!



-hikayat lara-

0 comments: